Menu Voetproblemen

U heeft vast wel eens last gehad van voetproblemen.
Blaren bijvoorbeeld, of kloven en schimmelnagels...
Voetproblemen ontstaan veelal doordat u er onnodig lang mee "rondloopt".
Dit terwijl de pedicure uw voeten vaak pijnloos en binnen een behandeling
van circa drie kwartier weer in topconditie brengt. Daarna loopt u weer als op 'wolken.'

Op deze pagina kunt u diverse specifieke informatie over voetklachten vinden. Met daarbij ook tips over hoe u zelf verschillende vervelende voetproblemen kunt voorkomen. En natuurlijk ook wat de pedicure aan uw voeten kan doen om de problemen te verhelpen en te voorkomen.

Blaren

Een veel voorkomend probleem zijn blaren. Tegen druk en wrijving verdedigt de voethuid zich door eeltvorming. Hevige wrijving geeft echter een soort noodmaatregel door blaarvorming.

Vooral wanneer de huid enige tijd niet aan druk of wrijving blootgesteld is geweest kunnen blaren optreden. Voor sporters is dat bijvoorbeeld aan het begin van het nieuwe seizoen. Ook bij het inlopen van nieuwe schoenen kunnen blaren optreden.

Neem daarom vooral in deze periode beschermende maatregelen. Plak gevoelige huidgebieden af met bijvoorbeeld hecht pleister (dus zonder verbandgaas). De schoen wrijft dan tegen de pleister in plaats van de huid. Om blaren te voorkomen moeten (sport)schoenen goed aansluiten.

De pedicure kan in ieder geval de voeten in goede conditie houden, mogelijke problemen voorkomen of tijdig signaleren en adviseren over de aanschaf van de juiste (sport)schoenen.

Eeltvorming

Eelt is een natuurlijke reactie van de huid op extra druk. Personen die veel tillen of zwaar werk met de handen verrichten hebben als natuurlijke bescherming eelt aan de handen. Overmatig eelt aan de voeten geeft vaak aanleiding tot vervelende klachten.

Heeft u last van overmatig eelt bezoek dan de pedicure. Deze zorgt niet alleen voor het eenvoudig verwijderen van overtollig eelt, waardoor u weer op 'wolken' loopt, maar zij kan ook de oorzaken daarvan bepalen en eventueel preventieve maatregelen adviseren.

Huidschimmel

Huidschimmel wordt ook wel 'zwemmerseczeem' genoemd. Veel mensen hebben last van deze (jeukende) huidaandoening. Voorkom dat u besmet raakt! Bezoek regelmatig een pedicure, deze kan in een vroeg stadium schimmel herkennen. Dan kan een eenvoudige behandeling afdoende zijn.
Eigenlijk is een regelmatig bezoek aan de pedicure een 'must' wanneer u wilt voorkomen dat een schimmelinfectie zo uit de hand loopt dat niet alleen uw huid maar ook uw nagels aangetast raken. De pedicure inspecteert uw voeten en geeft adviezen om de voeten en voethuid in optimale conditie te houden. Voorkomen is beter dan genezen en dat gaat zeker op voor schimmelinfectie!

Ingroeiende teennagels

De grootste risicofactoren voor het ontstaan van ingroeiende teennagels is druk door slecht passende schoenen, het verkeerd - te kort - knippen van nagels en een weke nagelomgeving door veel baden of transpiratie. Zijwaartse druk van te smalle schoenen dringt de nagelwal over de nagel heen. Bovenwaartse druk door schoenen met te weinig ruimte in hoogte voor de tenen, duwt de nagel dieper in het nagelbed.
Ingroeiende teennagels (vaak aan de grote teennagel) zijn een pijnlijke aandoening die zo snel mogelijk moet worden verholpen.
U wordt geadviseerd niet zelf langdurig te proberen een ingroeiende nagel te behandelen. De pedicure heeft daartoe instrumenten en medicamenten en kan er voor zorgen dat de nagel optimaal glad wordt gemaakt en eventueel dunner wordt gefreesd. Bovendien kan de pedicure er voor zorgen dat de nagel drukvrij komt te liggen. Verder zijn er diverse technieken voorhanden om herhaling van ingroeien te voorkomen.

Kloven

Kloven zijn plekken waar de huid ingescheurd is. Deze inscheuringen van enkele millimeters tot een centimeter lang zijn aan de oppervlakte breder dan in de diepte. De oorzaak is vaak een droge of juist verweekte huid.
Aan de hiel ontstaan kloven wanneer de huid extra droog is, meestal in combinatie met overmatige eeltvorming. Aan de tenen ontstaan kloven door een verweekte huid.

Bij vochtige kloven is de behandeling erop gericht zoveel mogelijk infecties te bestrijden. Bij kloven door schimmelinfectie in een vergevorderd stadium zal de pedicure u adviseren de huisarts te raadplegen. Bij misvorming van de tenen kan de pedicure antidrukmiddelen of orthesen aanbrengen om de afstand tussen de tenen te vergroten, waardoor verweking niet opnieuw kan optreden.

Bij droge kloven wordt zoveel mogelijk overmatig eelt verwijderd, voornamelijk de randjes eelt van de kloven. Dit is belangrijk om het herstel van de elasticiteit van de huid te bevorderen. Pas dan is genezing van droge kloven goed mogelijk.

Likdoorns

Een likdoorn, ook wel eksteroog genoemd, is een sterke eeltvorming op een klein gebied van de huid.

Het is een misverstand te denken dat een likdoorn een wortel heeft. Een likdoorn groeit van buiten naar binnen. Dat wil zeggen dat het gevormde eelt door de druk van de schoen op een kleine ruimte naar binnen wordt gedrukt in een kegelvorm. Door de kegelvorm, met de punt naar binnen, doet de likdoorn pijn als men er op drukt.

De pedicure kan deze likdoorn verwijderen. Als er aan de oorzaak niets wordt gedaan, bijvoorbeeld door het model of type schoen te veranderen, is het logisch dat zich op den duur weer een likdoorn vormt.

Schimmelnagels

Een ontsierende aandoening, soms pijnlijk. Maar ach, eigenlijk valt er best mee te leven. Zo denken de meeste mensen. Schimmels zijn de aanstichters van deze zogenaamde ‘kalknagels’. Gelukkig zijn schimmelnagels tegenwoordig prima te behandelen.

Een schimmelnagel geneest nooit vanzelf. Wanneer de nagel door schimmel is geïnfecteerd, kan deze infectie zich langzaam uitbreiden. Tot voor kort was de behandeling van een schimmelnagel erg moeizaam. De behandeling duurde vaak wel 6 tot 12 maanden. Tegenwoordig kan de huisarts of dermatoloog geneesmiddelen voorschrijven die een hardnekkige schimmelinfectie sneller en grondiger kunnen bestrijden. Daarmee is de kans op een succesvolle behandeling groter geworden.

Ondersteunende behandeling door de pedicure is van belang. Zij kan dikke en soms pijnlijke nagels dunner maken, wat de genezing bevordert.

Voetwratten

Een gewone voetwrat is een virusinfectie en lijkt vaak op een likdoorn. Voetwratten worden - net als wratten op andere plaatsen van het lichaam - veroorzaakt door een virusaandoening. Op de voetzool zijn wratten door het lichaamsgewicht plat.

Daar er bij een voetwrat altijd sprake is van weefselwoekering, zal de pedicure u adviseren contact op te nemen met de huisarts.

Pas na toestemming van de huisarts kan de pedicure u helpen en adviseren met het verlichten van de pijn.